Een korte terugblik op 2023: waar hebben we ons mee bezig gehouden?

maandag 08 januari 2024 10:28

Op 8 januari was in de Willistee de jaarlijkse Nieuwjaarsbijeenkomst met kramenmarkt georganiseerd. De ChristenUnie-SGP was, traditiegetrouw, daar ook weer vertegenwoordigd. In onze jaarlijkse nieuwjaarsfolder hebben we een korte terugblik op 2023 gegeven.

Als we terugkijken op het afgelopen jaar, waren vooral woningbouw en de ontwikkeling van de gemeentelijke financiën belangrijke onderwerpen.

Drie nieuwe woningbouwprojecten konden verder in de stijgers gezet worden: Centrumplan Vinkeveen, Voorbijlocatie Wilnis en de Argonlocatie in Mijdrecht. Bij elkaar toch zo’n 500 woningen.

Wat de financiën betreft: alle gemeentes lopen aan tegen een beoogd lagere uitkering van het rijk vanaf 2026. De Vereniging Nederlandse Gemeentes is hierover met het kabinet in gesprek, maar de huidige formatie maakt dat er niet makkelijker op.

Daarbovenop constateren wij dat onze gemeente de komende jaren wel heel veel geld gaat uitgeven aan onderhoud / nieuwbouw van wegen en gebouwen. We hebben onze zorgen geuit over de houdbaarheid op de lange termijn, want het zijn investeringen waarvoor we nu kunnen lenen, maar de generaties na ons voor de aflossingen en de rentelasten staan. Langzamerhand begint dat besef ook bij andere fracties door te dringen, dus in 2024 zullen we hier aandacht voor blijven vragen.

Tot slot nog even de statistieken. In het afgelopen jaar mochten we als kleine 1-persoonsfractie in totaal 11 amendementen en moties indienen. Maar liefst 10 daarvan werden aangenomen; een succespercentage van meer dan 90%. Dat is iets om dankbaar voor te zijn. We mogen dit als een zegen op ons werk ervaren.

Het is dan ook onze oprechte intentie om ook in 2024 met volle energie de gemeente en haar inwoners te blijven dienen.

Reacties op 'Een korte terugblik op 2023: waar hebben we ons mee bezig gehouden?'